czwartek, 29 października 2015

O socjalizacji i jej braku

    Na początku wyjaśnię: Co to socjalizacja? To międzi innymi zapoznawanie (w tym przypadku) psa z różnymi sytuacjami oraz rzeczami użytku codziennego. A z braku socjalizacji często rodzi się agresja. Niestety wiele ludzi nie ma pojęcia, że to bardzo ważne, by zacząć socjalizować psa od małego więc tego nie robią. Olewają w ogóle temat, a gdy ktoś kto bardziej interesuje się psami zapyta się dlaczego ich pies jest np. agresywny odpowiedzą: ,,No taki już po prostu jest.'' i uważają, że tego już nie można zmienić. Słyszałam kiedyś taką rozmowę:
- Wiesz co? Halinka (to przykładowe imię) powiedziała mi, że mój pies jest za gruby! A co ja mam niby z tym zrobić? Taki już jest.
- Masz rację! Nic nie możesz zrobić! Po co ona Ci to wogóle mówiła!
    No i wtedy pomyślałam sobie: ,,Tacy ludzie nie powinni mieć psa!''. Zupełnie tych ludzi nie rozumiem! To tak jakby powidzieć: ,,Moje dziecko nie chce się uczyć, ale co ja mam z tym zrobić? Takie już jest!''. Co prawda rozmowa o otyłości nijak ma się do socjalizacji, ale chciałam tu zwrócić uwagę na to, że ludzie, by nie ,,utrudniać'' sobie życia zupełnie olewają takie tematy jak socjalizacja i uważają, że to nic złego, że ich pies jest niezsocjalizowany. Potem takie psy niestety lądują w schroniskach, bo ludzie sobie z nimi rady nie dają.
    Więc chcę uświadomić wszystkim, że socjalizacja to szansa na lepsze życie z naszym psijacielem! 

A wy co sądzicie o socjalizacji? Czy was też denerwuje jej brak?

3 komentarze:

  1. Socjalizacja to podstawa. Dobrze, że o tym piszesz. Niektórym łatwiej jest nic nie robić z czworonogiem, tylko później wychodzą dziwne sytuacje. I kto jest winny według takiego właściciela? oczywiście pies, który zwyczajnie nie został nauczony jak reagować w danej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Panią w 100%! Gdy pies zgryzie człowiek od razu jest, że to wina wyłącznie psa, a to właściciel nie nauczył psa jak się zachowywać. Najbardziej w takich sytuacjach niestety cierpią psy, które często są usypiane...

      Usuń
  2. Socjalizacja jest bardzo ważna w wychowaniu psa. Nie da się jej ominąć, przynajmniej nie powinno się a jak sama zauważyłaś, różnie z tym jest...

    OdpowiedzUsuń